maandag 8 november 2010

2010-03-25 Zwartemeer, broedpoging zeearend

VOOR ALLE DUIDELIJKHEID, DE FOTO'S ZIJN GEMAAKT VANAF OPENBAAR TOEGANKELIJK GEBIED.
Vandaag (25-03-2010) is een een persbericht uitgegaan van Natuurmonumenten dat er een zeearendpaar zich rond het Zwarte Meer gevestigd heeft.
 Ik voel  mij niet langer genoodzaakt de mijn zelf opgelegde censuur te handhaven, vandaar deze blog met plaatjes die ik graag met jullie deel.
Het reeds langer in de IJsseldelta verblijvende zeearendpaar, zie eerdere blogs, heeft een nest gebouwd en gaat hopelijk broeden in het gebied.
Mijn eerste foto van het nest met daarop de zeearenden heb ik kunnen maken op 6-02-2010.

Op het nest zie je het paar zitten.


Deze foto heeft veel stof doen opwaaien, ik zou onder het nest geweest zijn om de foto te maken en ik zou hem op allerlei websites verspreid hebben, terwijl ik de foto met een telelens op een afstand van 1,1 km heb gemaakt en de foto maar naar twee adressen heb vertuurd heb, namelijk : de zeearendwerkgroep van natuurvereniging ijsseldelta en naar Staats Bos Beheer.
Hierbij wil ik de insinuaties en beschuldigingen aan mijn adres pareren.
Foto gemaakt op 1,1 km en is niet verspreid op internet, dit (25-03-2010) is de eerste dag dat de foto op het WWW te zien is.
Nu was het spannend of er 1 of meer paren zich in het gebied zouden vestigen, aangezien de vogels al een tijdje in de IJsseldelta verblijven en ik ze al diverse keren heb kunnen fotograferen kun je de vogels aan het ruipatroon herkennen. Ook heb ik dankzij de foto's de ringen kunnen zien van 1 vogel heb ik de cijfers kunnen lezen en van de andere is de kleurcombinatie bekend. Deze combinatie geeft uitkomst over de leeftijd.
de oudere vogel heeft zwart over rood 2006 en het nummer Z663
de jongere vogel heeft orange over blauw 2007, hiervan is het nummer nog steeds niet bekend.

Hier een foto van een onbekende arend 31-01-2010 op het vossemeer. De staart heeft geen zwart zoals de Z663 nog heeft.
Dus toch twee paar??????
2-03-2010 ben ik weer gaan posten op de zelfde plaats waar ik de eerste nest foto gemaakt heb.
Gelukkig lieten de vogels zich zien en kwamen ze even later al termiekend over, zodat er foto's gemaakt konden worden.
 
Je ziet hier de ring orange blauw, geringt in Duitsland 2007 en dezelfde vogel die je in mijn eerdere blogs ziet.

Ook de man kon ik op de foto krijgen, de ring is niet duidelijk te zien maar aan de staart is de vogel goed te herkennen, het is de Z663
Een eerder uit duitsland ontvangen bericht:
The eagle Z663 was ringed from us on
31th May 2006 at Gotteskoogsee/NF in the Wadensea area near the Danish border.
Best wishes from Germany,
Bernd Struwe-Juhl
http://www.projektgruppeseeadlerschutz.de/
Het is dus het bekende paar uit de ijsseldelta dat vaak gemeld is op waarneming.nl wat zich hier gevestigd heeft.
6 maart vanuit een andere positie het nest kunnen observeren .
Verkijk je niet op de afstand, want de foto's zijn gemaakt met een telelens en coverter daarna nog gecropt, je hebt een telescoop, helder zicht en goed licht nodig voor zo een beeld.

op de volgende foto zie je de man naar het nest vliegen met materiaal voor de bodem van het nest, ik zag de vogel deze pol gras en klei uit een slootwal trekken.
de tweede vogel zat ook aan de grond en bleef daar zitten terwijl de mam bezig was het nest te bekleden.

op weg naar het nest met bekleding
7 maart .
 de vogel was nog steeds aan het bekleden met graspollen, tweede vogel niet gezien.

hier weer onderweg naar het nest met bekleding voor de vloer.

Uit duitsland kreeg ik informatie over het legbegin van een nieuw zeearend paar, eerste maal broedende vogels leggen hun eerste ei tussen 5 en 25 maart
vandaag is het 25 maart, ben zeer benieuwd of het de eerste keer gaat lukken voor deze twee jonge vogels.
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID, DE FOTO'S ZIJN GEMAAKT VANAF OPENBAAR TOEGANKELIJK GEBIED.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten