maandag 3 september 2012

2012-08 Golf van Biskaje, Kuhls pijlstormvogel en tonijn.


We zijn op weg van Bordeaux naar Marin in Spanje, dan vaar je in de Bay of Biskay.
De golf van Biskaje heeft een goede roep bij vogelaars er gaan zelfs fanatieke spotters mee op de ferry van Southhampton naar Bilbao, maar ook om zeezoogdieren te zien.
Het is mooi weer en ik sta op scherp het wordt weer tijd voor wat bijzonders, onderweg komen we stormvogeltjes tegen, die zijn klein zeg en ook niet dicht genoeg voor een foto.
Verder jan van genten, kuhls spijkstormvogels vorkstaartmeeuwen, voor mij de eerste volwassen vorkstaartmeeuw, een heel mooi vogel, maar geen foto kunnen maken.


Grote en middelste jagers, kleine mantelmeeuwen, een enkele visdief en twee steenlopers als blinde passagiers aan dek.
In de verte gebeurt iets, de pijlstormvogels gaan op het water zitten en gaan jagen, er zijn tonijnen aan het jagen en de pijlstormvogels maken gebruik van de naar boven gejaagde vissen.




Dit gebeurt allemaal aan de rand van het continentale plat hier gaat de diepte van een 200 meter naar een 3 a 4 duizend meter, de zee is vrij vlak ik denk dat dit komt door opwellend water hierdoor worden er grote hoeveelheden  voedsel naar boven getransporteerd en hier kunnen weer veel vissen voedsel vinden, op deze vis jaagt de tonijn en op de tonijn weer de mens.

Ook zie ik hier veel vinvissen zwemmen, die jagen waarschijnlijk ook op de kleinere vissen.





1 opmerking:

  1. Hoi Cor,

    Ik benijd je! Mooie toch lijkt mij.

    Fraaie beelden van de tonijn; apart!

    Veel plezier nog.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen