dinsdag 18 september 2012

2012-09 IJsselmonding, bijvangst bij de Reuzenstern en Zeearend

De laatste twee blogs gingen over de Reuzenstern en de Zeearend, natuurlijk heb ik meer foto's gemaakt. hier volgt een serie "bijvangsten".
In de IJsselmonding staan nog veel staketsels van oude jagershutten, hierop zitten vaak Aalscholvers te drogen, de oudere hutten zijn gebouwd van hout en deze zijn bijna verdwenen door ijs en houtrot maar de modernere zijn gebouwd van steigerpijp en zullen nog wel even dienen als rustplaats voor Aalschovers, Sterns, Meeuwen en de enkele Visarend die langs komt op trek.

Oud brood meegenomen, altijd leuk om meeuwen te lokken.

Een paar met tegenlicht.

Deze tijd van het jaar zitten er altijd veel Casarca's ik telde er ongeveer 170 stuks,
hier een aantal op een zandbank samen met Grauwe Gans, Reuzenstern, Kokmeeuw, Aalscholver, Soepgans, Wilde Eend, Krakeend en een Grote Mantelmeeuw.

Zaterdag waaide het nogal hard zodat ik niet door het gehele gebied kon varen en op een eiland aan de wal ben gaan zitten op een stoeltje, dan gebeurd er ook veel.
Er kwamen een paar duizend krakeenden en wat andere soorten overvliegen uit het oosten, later zag ik een zeearend net boven de bomen passeren, die was daar vast aan het jagen geweest en had al die eenden mijn kant op gestuurd.
wintertaling
krakeend.
nijlgans
kievit

Achter mij waren de eenden erg onrustig en vlogen steeds op ik kon niet zien wie daar de oorzaak van was.

Na telkens weer zoeken vond ik een slechtvalk met een prooi vliegen

een postduif, onder het vliegen sloopte zij de duif en even later riep ze een jong en gooide de prooi op een eiland aan de overkant, daar verloor ik ze uit het oog.

een mooi weekend aan de IJsselmonding


1 opmerking:

  1. Ach kruimeltjes zijn ook cake.......mar dit is wel TOP-gebak vooral de slechtvalk met prooi, mooi moment!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen