maandag 22 februari 2021

2021-02-22 Vaartocht IJsselmonding zeearenden.

 Na een lange periode de boot weer eens ingestapt om de zeearenden aan de IJsselmonding op te gaan zoeken.

Reigernesten bij de Zuiderzeehaven

De scholeksters zijn ook aan het terugkeren naar hun broedgebieden ze trekken via de rivieren het land in.
Reigernesten net voorbij de eilandbrug.

Aan het eind van de Ketel in de IJsselmonding bevind zich al jaren een beverburcht en die groeit gestaag. hoogte is meer dan 1,5 meter en de breedte en en lengte schat ik opeen meter of 6.
Er worden ook flink wat wilgen omgeknaagt.



De kreek op het IJsseloog je kunt hier goed zien dat er veel aalscholvers rusten in de bomen.

Maar ik ging voor de Zeearenden
Bij aankomst zag ik 1 volwassen vogel bij het oude nest zitten voor de rest was het rustig, ik had gehoord dat er zich 5 onvolwassen vogels ophielden bij het IJsseloog. Daar heengevaren zag ik een volwassen vogel zitten die opvloog en verdween richting de IJsselmonding. De wind trok wat aan en dan is het niet zo aangenaam in een roeipunter op het open water dus rechtsomkeert gemaakt en terug naar de IJsselmonding.
Op de terugweg zag ik al enkele arenden vliegen en weer terug ter hoogte van het nesteiland telde ik 5 onvolwassen zeearenden.
de foto's:
Nummer 1
nummer 2 en 3
nummer 4 en 5

Nummer 4 en 5 had ik enkele dagen eerder al samen gezien vanaf Ketelhaven op het IJsseloog en nu trokken ze weer samen op.




Ook nummer 2 en 3 trekken samen op.


nummer 1 zat nog steeds op dezelfde plek toen ik weer terug ging naar de haven.

nu nog een paar foto's van de vogels, het lijkt dat er geen van de 5 vogels geringd is.













Een prachtige vaartocht met 7 zeearenden .




Geen opmerkingen:

Een reactie posten