maandag 31 januari 2022

2022-01 Pardellynx Andujar Spanje

 Een weekje Spanje op zoek naar de Pardellynx




Parque Natural Sierra de Andujar is een van de beste plekken om de lynx te zien.
Met eigen auto zondag 23 januari vertrokken richting Spanje onderweg kwam ik de windmolens tegen die Don Quichot uit La Mancha voor reuzen aanzag.


Dinsdag aangekomen in Andujar en even noord een huisje gehuurd.
De volgende dagen een hoop foto's gemaakt van de omgeving en de flora en fauna.

De weg naar Mirador de Embalse del Jandula is de beste plek om de lynx te zien. Ik heb daar geen geluk gehad en er werden weinig waarnemingen gedaan. De omgeving is erg mooi en er leven naast de lynnx nog veel andere dieren.

Een paar foto's gemaakt langs deze weg en bij het stuwmeer.


Het stuwmeer

Achter de dam stroomt de Jandula in het volgende stuwmeer
De Dam, tegen dat hogere gebouw op de dam zaten rotszwaluwen en er vloog een enkele huiszwaluw en dat in januari.
Het landschap waar de Lynx zich in beweegt.
Een van de uitkijkposten langs de weg vlak bij de mirador bij de dam.




Er zijn meer mensen onderweg en bij de plekken waar er een dag of wat eerder een lynx gezien is hopen we op een waarneming.

Dit zijn bakken voor water of eten voor de stieren die hier gefokt worden voor het stierenvechten.

Een walhalla voor Drenten denk ik.


De weg naar de Mirador



Een bloeiende boom waar bijen omheen zoemen.
Nog een uitkijkpunt.

En dit is het dal dat afgezocht wordt.




Een paar stieren die een prachtige leefomgeving hebben.
Scharrelvarkens gefokt voor de Spaanse ham.
Spaanse Steenbokken





Er stonden veel van deze struikjes in bloei.


Grote groepen damherten lopen in het gebied en late zich goed zien.
Ook veel edelherten gezien.



Een van de belangrijkste dieren voor het gebied is het konijn, het konijn is de belangrijkste voedselbron voor de lynx en ook voor de Spaanse keizerarend. Beide soorten hadden al te lijden onder vervolging en verlies aan leefgebied en daar kwam de Myxomatose nog overheen. Het lijkt er op dat beide soorten gered zijn door gerichte bescherming en het behouden van leefgebieden zoals de Sierra de Andujar.


Net geoogste kurk, de bomen zijn dan dieprood later wordt dit grijszwart. Jaren geleden maakte ik een foto in de Extrema dura van een edelhert bij zo'n net geoogste boom. Ik wilde de foto plaatsen op Nederpix maar de moderator weigerde de fot vanwege de onnatuurlijke kleuren.
Zoals bijna overal in Spanje ook hier Vale gieren . Maar ook Monniksgieren en Spaanse keizerarenden zien termieken.
Groene specht, meer te horen dan te zien.

Moeflons

Rode patrijs goed te zien en te horen.

De andere plek waar de lynx regelmatig wordt gezien is bij de volgende dam in de rivier de Jandula.


Blauwe Ekster op een vuilnisbak.
Er vlogen er honderden rond in het hele gebied maar op de foto zetten is lastig. Toen ik een plekje bij de rivier gevonden had waar de otter regelmatig wordt gezien had ik het geluk dat er blauwe eksters kwamen badderen.






Aalscholvers
Grote gele kwikstaart, een vogel van klein stromend water.
En vlak voor me kwam een winterkoning voedsel zoeken.
Maar geen Otter, de blauwe eksters aan de overkant van het riviertje maakten zeurderige lange tonen en ik hoopte dat dit betekende dat de otter zich hier ophield maar plotseling zag ik een lynx lopen aan de overkant en hij was al voorbij.

Snel mijn spullen gepakt en over de weg langs de rivier gerend maar op dit gedeelte stonden veel bomen dus de overkant was niet meer te zien. Teruggelopen en hier kom ik de lynx tegen die was de rivier over gestoken op een smaller stuk met veel stenen en struiken. Snel een paar foto's kunnen maken.
De kat trok zich helemaal niks van mij aan en wandelde rustig verder.


Stak de weg over en

sprong met een souplesse door het gaas, op die hoogte zijn de mazen groter.
Daarna verdween hij de heuvels in.
Het was mijn laatste dag ik had al gepland een extra dag te blijven maar dat was nu niet meer nodig.
Later die avond op de brug bij de dam ook nog otters gezien en gefotografeerd.



De laatste foto in het park, voor mij een succesvol verblijf en ga bij mijn volgende reis door spanje weer kijken in dit mooie gebied.

5 opmerkingen:

  1. Gaaf Cor, ik heb zitten genieten van je verslag en de foto's. Ja dat het konijn beschermd is, is een goede zaak. Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een schitterend verslag Cor. En wat heb je bijzondere vogels en dieren gezien. Super!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ervaring om die lynx zo voor de lens te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Cor

    Geweldig mooie foto's uit spanje van de lynx

    met groet

    Jur

    BeantwoordenVerwijderen