dinsdag 14 november 2023

2023-11-14 Wolf in Nederland

 Al een tijdje schijnt er een wolf  in Nederland te lopen die zich niet veel van menselijke aanwezigheid aantrekt. Soms jaagt hij op een 10 meter van de weg op muizen. Al een enkele malen deze week ter plekke geweest maar tevergeefs. Vandaag ondanks de slechte weersverwachtingen toch weer die kant op.

En af en toe regende het hevig maar dat mocht de pret niet drukken.



Als je van de ene kant de weg oprijd staan er borden dat je niet mag parkeren, maar kom je van de andere kant dan zitten er plastic zakken om de borden dus dan mag je wel parkeren, dan is het niet moeilijk van welke kant je gekomen bent. Een lokaal bekende kon het mij uitleggen, de ene gemeente is voor een parkeerverbod maar de ander kant ligt in een andere gemeente en die werkt daar niet aan mee. 

Ik stond al op het punt op te geven en ging nog een maal de weg afrijden toen ik in de verte de wolf in het veld zag lopen.

Ver weg maar duidelijk en totaal relaxt loopt de wolf op klaarlichte dag door het veld jagend op wat hem voor de bek komt, dit zijn hoofdzakelijk veldmuizen.
Af en toe zie je hem van die sprongen maken die je vaak bij muizende vossen ziet.








Hoe succesvol het is is is moeilijk waar te nemen, een muisje in zo'n grote bek is zo verdwenen .
Vaak zie je nog wel een kauwbeweging dus ik denk dat de wolf  veel succes heeft met het jagen op muizen.


De enige foto waarop ik de prooi redelijk kon zien.

Het is wel bijzonder dat deze jonge wolf overdag de rest van de roedel verlaat om alleen in het open veld gaat jagen op muizen. 
Dat de wolf totaal geen angst voor mensen heeft lijkt me niet goed, dit kan hem in de toekomst als hij een eigen plek moet gaan zoeken in de problemen brengen. Maar voor nu kunnen we van het dier genieten. Hopelijk houd iedereen zich aan de regels; niet voeren , en de wolf niet hinderen of het veld in gaan .

Nog een paar plaatjes van heel dichtbij, let wel de wolf liep naar de camera, de camera ging niet richting de wolf en de platen zijn vanachter de verbodsborden gemaakt.
Ik kan wel stellen dat ik erg veel mazzel heb gehad vandaag en de wolf zich mooi liet zien.














Blijf achter de bordjes en hou je aan de regels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten