zaterdag 27 april 2024

2024-03 Vakantie naar Suriname. Deel 3

Maart en begin april 2024 hebben we een vakantie Suriname gedaan. De uitvalsbasis is Paramaribo en vandaar uit hebben we verschillende uitstapjes gemaakt. De reis hebben we geboekt bij Travelsuriname.

Na twee nachten Peperpot gaan we verder op de fiets naar Frederiksdorp

Van Peperpot naar Frederiksdorp is 31 km wat te doen moet zijn op de fiets, maar het is warm en het zijn geen fietsen die we gewend zijn. De eerste kilometers gaan relaxt door Meerzorg maar na de rotonde met de oost west verbinding wordt het drukker op straat en niet alle chauffeurs laten voldoende ruimte bij het passeren. Deze route op de fiets vonden wij niet prettig.

Onderweg zagen we heel veel vuil langs de kant van de weg, veel plastic in de berm en in de sloten, Commewijne  lijkt een erg vervuilt gebied.

Bij de pier

Aangekomen bij de pier is het wachten op de boot die ons naar de overkant zal brengen, de overtocht wordt cash betaalt.

Frederiksdorp is een prima onderkomen waar je interessante excursies kunt boeken. Wij gaan direct voor de schildpaddentour dezelfde avond.

Op weg naar de schildpadden varen we naar de monding van de rivier waar de enige van de twee stranden van Suriname zijn.

Aangekomen bij de banken gaan we aan land en zien de sporen die de schildpadden de nacht ervoor gemaakt hebben.

We gaan terug naar de boot om te wachten op het donker, er komt nog een boot met 12 toeristen die zich bij ons aansluit. Druk , met gidsen erbij zit je al snel op 25 personen. We gaan aan wal en gaan ergens zitten in afwachting van de eerste schildpadden, niet ver van ons langs de zeereep zijn chinezen met netten en koplampen aan het vissen. In totaal komen er 4 schilpadden aan land maar niet een gaat eieren leggen ze keren vrij snel terug de zee in.

Er wordt rood licht gebruikt en van achteren worden ze beschenen. Waarom er geen eieren gelegd worden blijft de vraag. De verstoring van de vissers en het aantal toeristen is misschien een oorzaak ook was het niet echt donker door de heldere hemel en de halve maan. Het viel me op dat er geen handhaving was, er lag een visserschip half op het strand, er waren vissers met verlichting bezig in de branding en er liepen ook mensen rond die zich niet aan de regels hielden van afstand etc.

De volgende dag waren we van plan een moeras excursie te gaan doen maar de gidsen waren bezet, er was een cursus hoe om te gaan met de schildpadden. De cursus werd gegeven door het WWF en overheid ambtenaren. In vol ornaat met prachtige attributen ( levensechte schildpadden) kwamen de deskundigen de cursus verzorgen. U proeft de ironie ? Waarom zijn er niet 1 of 2 rangers op het strand om illegale visserij en diefstal van de eieren te voorkomen?
Naar buiten lijkt het goed geregeld er gaat geld naar educatie een kantoor en inkomens van in groen geklede personen maar in de praktijk gebeurt er te weinig.

Wel indrukwekkend de schildpadden aan land te zien komen in het half donker, ze zijn best groot.

De volgende dag doen we een dolfijnen tour, op de rivier verblijven populaties amazone dolfijnen.

Nog een paar plaatjes

Terug hebben we gekozen voor een kortere route, met de boot naar Leonsberg te noorden van Paramaribo en verder op de fiets naar Famiri, onze uitvalsbasis.