zaterdag 24 augustus 2024

2024-08 Groningen Alaska strandloper, Blonde ruiter en Grauwe franjepoot.

Met de Caravan naar Ulrum om lekker te gaan fietsen rond de Lauwersmeer en langs de waddenkust.

Een ezel op de dijk.



Er werd een Alaskastrandloper gemeld bij de pier bij Holwerd daar waar de veerboot naar Ameland vertrekt. Ik was van plan de vogelde ochtend te vetrekken richting Holwerd en eerst een rondje Lauwersmeer te gaan fietsen maar de vogel werd gemeld toen in bij Moddergat was ik denk door niet meer kijken op de telefoon en hopen dat het vogeltje er nog is als ik aankom.

pittig stukje fietsen.

95 km.
En ik werd beloond, niet erg hoog want ik had foto's gezien van heel dichtbij en de vogel zat nu toch ver weg.

Terug gefietst via Ezumakeeg en hier zaten een aantal grauwe franjepoten, veel kemphanen  en ander spul nog een zeearend gezien.
Die kleintjes dat zijn de franjepoten, je ziet er wel eens 1 of twee maar 4 is toch bijzonder.

Laat terug en vroeg naar bed want morgen wil ik naar de blonde ruiter die al een tijdje in de westpolder zit, ook op de fiets natuurlijk want het weer is geweldig.


Een route uitgezet met de routepunten heen en weer over de zelfde weg. 53 km,
Af en toe kun je hele stukken buitendijks fietsen  en over de kwelders en  de Waddenzee uitkijken.




Een roodhalsgans voorop een groep brandganzen, of het dezelfde vogel is die ik later tegenkwam weet ik niet maar deze heeft een ringetje om en is een ontsnapte vogel uit een waterwild collectie.


Paarden buitendijks bij Noordpolderzijl

De blonde ruiter een kleine Amerikaanse steltloper zit ver weg maar goed te herkennen. Doel bereikt terug naar Ulrum.

Dag drie er staat een rondje Lauwermeer op de rol.
54 km.
Rustig rondgefietst.
Er zaten nu 6 grauwe franjepoten bij Ezumakeeg

Kluut en kemmphaan
Watersnip
Een zebra tussen de paarden en pony's bij Houwerzijl.

Ik was alleen vertrokken naar Groningen omdat mijn vrouw ging oppassen op en van onze kleinkinderen. En ze had besloten om met de fiets te komen vanaf IJsselmuiden niet via routepunten maar met google routeplanner.

Gelukkig is de wind zuid. En ze is net voor de bui rond 17:00 over met nog 20 km in de batterij.

De volgende dag is het weer anders en het is fris en er staat een stevige wind we besluiten de Menkemaborg in Uithuizen te gaan bezoeken.




We kwamen op de terugweg langs Leens en hier heb je Verhildersum waar een tentoonstelling aan Ede Staal is gewijd. Een kleine interactieve bedoening dat maar voor de helft werkte een beetje jammer.

Nog even via de Keeg en nu zaten er 7 Grauwe Franjepoten hieronder een foto met 6 van de zeven.



Plots vliegen ze open gaan een eind verder weg zitten.
Ezumakeeg een mooi vogelrijk gebied.

De volgende dag naar huis en de volgende reis plannen.


1 opmerking:

  1. Haha, je zou bijna gaan denken dat die grafra niet meer zeldzaam is... Ook al is het niet dichtbij, ik vind het mooie platen!

    BeantwoordenVerwijderen