dinsdag 6 november 2012

2012-11 IJsselmonding, vaartocht met zeearend en klapekster

De weersverwachting was slecht, verkeerde wind en veel regenbuien, nu is het wel vaker dat de deskundigen er naast zitten en ik heb het erop gewaagd te gaan varen.
Toen ik in mijn bootje stapte begon het heel ligt te regenen maar daarna was het droog zonnig en een matige wind.
een paar plaatjes.



Onderweg op de ijssel kwam ik veel dodaars tegen en op de eilandbrug zaten de slechtvalken het gebied te scannen. Die moeten toch een geweldig uitzicht hebben.
Een foto geleend van de birdingboat

Er zaten veel kieviten die erg onrustig waren en veel heen en weer vlogen tussen de verschillende platen.


De twee adulte zeearenden lieten zich ook zien en gingen op het oude eiland zitten.
Door de kreek richting Kattegat gevaren, niet richting de arenden maar de vaarroute gevolgd, het vrouwtje ging er vandoor, jammer dat ze schuw is en zo op passerende boten geageerd, dit viel me bij het vorige vrouwtje ook op, die ging ook altijd als eerste weg. De naderings afstand is er groot.

De jongen zijn veel tammer en blijven ik de bomen zitten terwijl er een zeiljacht te anker gaat bijna tegen het eiland.
Later zag ik ze van verre zitten op een wat verborgen plekje.



De klapekster was nog steeds aanwezig en liet zich mooi platen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten